Q&A - Reisverslag uit Bhamburda, India van Anna - WaarBenJij.nu Q&A - Reisverslag uit Bhamburda, India van Anna - WaarBenJij.nu

Q&A

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

09 Mei 2018 | India, Bhamburda

Hoe warm is het daar?
Ik werd van te voren gewaarschuwd over de warmte. Dat ik het slechtste seizoen heb uitgekozen om te komen. Ik ben met 48 graden in Dubai geweest dus ik weet wat écht heet is. Overdag is het in Pune gemiddeld 38 graden. Dit is behoorlijk heet, maar hartje zomer in Turkije of Spanje is het ook deze temperatuur. Het is een hele droge lucht dus dat scheelt wel. Dus ja, het is heet maar ik heb het erger meegemaakt. S'nachts met slapen is het wel vervelend. Ik heb een grote ventilator boven mijn bed maar die zorgt niet voor voldoende afkoeling waardoor ik elke nacht badend in het zweet wakker word en slecht slaap.


Heb je veel armoede gezien?
Nee dat valt onwijs mee. Pune is een ontwikkelde stad en zeker de wijk waar ik verblijf. In de buitenwijken zal het erger zijn maar dit dus amper gezien. Toen we in de auto zaten naar Lonavala of Kamshet wel door heel veel dorpjes gereden en ook echt krotten van woningen gezien, maar het is me erg meegevallen.

Heb je al bedelaars meegemaakt?
Ja, toen we uit eten gingen kwam er een jochie van een jaar of 7 naar me toe. Hij verkocht ballonnen en trok zijn meest zielige gezichtje. Jammer voor hem dat hij door de mand viel door zijn perfect geknipte haren en schone, maar blote voeten. Toen hij merkte dat ik niets ging geven liep hij naar zijn moeder en zusje die 5meter op stonden. Beide in prachtige schone kleding en en dus duidelijk niet arm. Verder amper bedelaars gezien in de wijk waar ik verblijf.

Wat vind je van het land?
India is een prachtig land. Zo'n mooie rijke natuur met de mooiste bloemen en planten. Elke stad of dorp heeft zijn charme. De mensen zijn allemaal super vriendelijk. Ik heb werkelijk nog niemand meegemaakt die vervelend was of wat dan ook. Ze zeggen dat Thailand het land van de glimlach is, maar dat is allemaal zo nep. De interesse die mensen hier in India voor je hebben is veel puurder. Dat merk je aan alles. Misschien wat naief, maar het voelt veel beter hier.

Hoe reageren mensen op je?
Ik heb me van te voren goed ingelezen. Dat mensen zouden staren en fotos van me zouden maken. Dit is in Pune totaal niet het geval geweest tot nu toe. Mensen kijken wel maar staren niet. De bewaker van mijn guesthouse wilde met mij op de foto, maar verder, op collega's na gelukkig helemaal niemand. Ik denk dat de dingen die ik gelezen heb vooral op het binnenland van India sloegen ipv op een grote ontwikkelde stad als Pune. Ik denk dat ik me hier veiliger voel op straat dan dat ik in Amsterdam door een steeg met hangjongeren zou moeten lopen. Dat zegt dus heel wat.

Wat vind je van het eten?
Het is allemaal zeer gekruid, maar erg lekker. Alleen de hele pittige dingen laat ik liever links liggen, en gelukkig helpen mijn collega's mij met het uitzoeken van eten. Ontbijten doe ik liever met Joghurt dan met warm gekruid eten. Ik moet zeggen dat ik een simpel broodje van de bakker met roomboter en jonge kaas goed zou kunnen waarderen op dit moment ;)

Wat valt je nog meer op qua eetgewoonten? Kan je al goed met je handen eten?
Het eten met mijn handen gaat me vrij goed af. Ookal ben ik linkshandig, ik kan nu goed met mijn rechterhand eten. Niemand verplicht mij dit maar ik vind het leuk om volledig te blenden met de Indiers, in zoverre dit mogelijk is.

En qua eetgewoonten:
* In het kantoor in india deelt iedereen al hun eten met elkaar. Heeft je collega nog iets lekkers op zijn bord wat jij niet hebt? Gewoon pikken (met je handen) en snel in je mond stoppen ;) Heb jij iets op je bord wat je toch niet lekker vind? Gewoon op het bord van je buurman leggen, en die eet het met liefde voor je op.
* Heb je eten meegenomen naar kantoor? Iets lekkers of gewoon een ontbijtje? Dan is het de bedoeling dat je dit volledig deelt met wie dan ook interesse heeft. Zie je het al voor je, dat je binnenkomt op je werk, en 2 man je yoghurt pakken en alles opeten? Welkom in India ;) (Wat zijn wij eigenlijk saai en ongezellig als je het zo bekijkt)

In Nederland geven wij niet zo snel hapjes of slokjes van ons drinken aan andere mensen.
Hier is het op kantoor ook weer heel normaal om een hap te nemen van iemand zn ijsje of broodje, of een slok te nemen uit iemand zn flesje water. Als je een soepje besteld in een restaurant, wil iedereen even proeven en dat gaat allemaal met dezelfde lepel . Ik moest daar even aan wennen, maar gelukkig heb ik geen smetvrees en zijn het allemaal super leuke mensen, dus geen probleem.

Hoe ziet je gemiddelde werkdag eruit?
Ik sta rond 8.30 uur op, en dan ga ik douchen en staat er beneden in mijn guesthouse yoghurt met papaya en muesly klaar. Dit eet ik op in de tuin, en bestel rond half 10 een Uber. Die is er meestal binnen 5 minuten, en binnen 10 minuten op kantoor. De kosten van de uber zijn omgerekend zon 75 cent, dus dat is echt geen geld. Rond kwart voor 10 ben ik dan op kantoor. Over het algemeen is het dan nog super rustig omdat de meeste mensen rond 11 uur beginnen (en tot 19/20 uur op kantoor zijn) Om half 1 is de lunch, wat altijd warm is met roti erbij. Super lekker, maar best heftig als je enkel nog wat yoghurt op hebt :) Afhankelijk van de plannen voor die avond ga ik rond 18/19 uur weg.

Heb je nog rare misverstanden gehad?
Ik ben er achtergekomen dat Indiers als je ze iets aanbiedt, in eerste instantie vaak Nee zullen zeggen, en hun hoofd zijwaards schudden. Maar het is de bedoeling dat je het vervolgens nog een keer vraagt, en dan zullen ze wel Ja zeggen. Maarja, als nuchtere hollandse, als jij Nee tegen me zegt dan is het gewoon nee :) Dus nadat een collega dit aan me uitlegte kon ik me ineens wat gekke situaties voor de geest halen..
Het zijwaards schudden van hun hoofd kan ook erg verwarrend zijn. Ik vroeg een collega of hij wat wilde drinken, en hij zei nee, maar schudde zijn hoofd zijwaards. Zijwaards schudden betekent geen nee maar ook geen ja. Dus elke keer als het me niet duidelijk is, vraag ik nog een keer om bevestiging, en daar moeten ze hier erg om lachen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bhamburda

Anna

Actief sinds 21 April 2018
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 5671

Voorgaande reizen:

28 April 2018 - 13 Mei 2018

Werktrip naar India

Landen bezocht: